Martin: Afgift en trussel mod dansk produktion
Regeringen modarbejder de danske produktionsvirksomheder, hvis den som varslet indfører en kørselsafgift fra 2015.
Sådan sagde Peter Høy, fabrikschef ved Martin Professional, onsdag på et møde, der blev afholdt hos Fynbo Foods i Vrå og havde den varslede kørselsafgift som det eneste punkt på dagsordenen.
Ifølge beregningerne fra Martin vil afgiften belaste virksomheden med udgifter for cirka 100.000 kr. årligt, og selv om det er et lille beløb i sammenligning med flere af de fødevarevirksomheder, som står til at få millionregninger, er signalværdien helt forkert.
- Det er ikke så meget i sammenligning med de andre virksomheder, men det er dog stadig en fordyrelse i forhold til at ligge, hvor vi gør. Vi føler derfor, at det her er et kæmpe slag i ansigtet på os, sagde Peter Høy.
Intet alternativ til lastbiltransport
Han ser hver dag cirka 30 lastbiler køre til og fra fabrikken, og selv om Frederikshavn både har egen havn og – indtil for nylig – en togforbindelse til resten af landet, så har lysproducenten intet alternativ til lastbilerne. Martin importerer omkring 90 procent af de højt specialiserede komponenter til virksomhedens lysprodukter, mens 98 procent af de færdige produkter eksporteres.
- Hvis vi vælger at sejle tingene ind, medfører det fem dages ekstra leveringstid. Det giver fem dages ekstra lagerbinding og samtidig er det ikke en mulighed, når efterspørgslen fra eksempelvis koncerter opstår ret omgående. Det samme gælder for togtransporter; det går simpelthen også for langsomt, for inden vi når at læsse varer på et tog og vente på, at andre gør det samme, er en lastbiltransport allerede nået ned til grænsen, fastslog Peter Høy.
Han opfordrede derfor politikerne til at skrotte afgiften, hvad Venstres trafikordfører Kristian Pihl Loretzen oven på mødet erklærede sig villig til.