23948sdkhjf

Resolux modtager eksportpris

Resolux har modtaget en pris for sin indsats på eksportområdet og for at hjælpe andre virksomheder til eksportsucces.
Eksportforeningen, der er Danmarks største arrangør af eksportnetværk og eksportfremstød, overrakte fredag den 22. februar Årets Medlem-prisen til Resolux. Prisen anerkender Resolux’s indsats på eksportområdet og indsats for at hjælpe andre virksomheder til eksportsucces.

Resolux har fordoblet sin eksport på to år. Antallet af ansatte er i samme periode steget med knap 50 pct. fra 44 i 2010 til 60 i 2012. I en tid, hvor de globale kunder ønsker at indskrænke antallet af leverandører, har Resolux, der bl.a. producerer lysarmaturer til vindmøller, tilpasset sit produktprogram. Det betyder, at virksomheden i dag kan levere de komplette løsninger til hele vindmølletårnet, som kunderne efterspørger.

- Vi ser prisen som et stort skulderklap, og vi påtænker at bruge den i salgsprocessen, siger Ole Teglgaard, der er direktør i Resolux.

-Vi vil også bruge prisen til at promovere Eksportforeningen, der danner en vigtig platform for netværk mellem eksportvirksomheder, fortsætter han.

Eksportevner i topklasse
Årets Medlem er udvalgt blandt Danmarks bedste eksportører, understreger direktør i Eksportforeningen, Ulrik Dahl, der ved overrækkelsen holdt hyldesttalen for Resolux.

- En undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at medlemmer i Eksportforeningen har 49 pct. mere eksport end sammenlignelige danske virksomheder. Så at blive årets medlem i Eksportforeningens kreds betyder, at man har en eksportevne i absolut topklasse, forklarer han.

- Resolux har specialiseret sig i at målrette sine produkter – også til de svære markeder. Virksomheden står på mange måder som symbolet på en dansk SMV’er, der må prøve sig lidt frem, og som via ihærdighed får succes, siger Rikke Berg, leder af Eksportforeningens vind-netværk.

Fra nedgangstider til gazellevækst
Ole Teglgaard, der blev ejer af Resolux i 1995, har fået opbygget en virksomhed med stort markedskendskab samt godt renomme i en stor del af verden.

- Det er et princip for os, at vi er åbne og deler know-how og markedsviden, forklarer Ole Teglgaard. Videndelingen finder bl.a. sted i Eksportforeningen, hvor Resolux har hjulpet med at bane vejen for mange andre virksomheder, og bl.a. har fået kontakt til andre leverandører inden for vind-industrien, som de har åbnet en fabrik i Kina sammen med.

I 2008 blev Resolux kåret som Gazellevirksomhed, og i dag er virksomheden etableret i Kina, Brasilien, Sydkorea og USA. Dertil er der planer om tilstedeværelse i Indien, Japan og Sydafrika.

I faldet får man vinger
Det har ikke altid været nemt for Resolux, der for nogle år siden oplevede vanskeligheder, der står i stor kontrast til den succes, virksomheden har i dag.

- Vi har altid turdet træde frem og gå ud på nye markeder, men vi har også trådt forkert og lært af det. Man kan sige, at vi har måttet sande, at det er i faldet, man får sine vinger, siger Ole Teglgaard, der har flere nye markeder i kikkerten:

- Vi ser store muligheder i Japan, hvor regeringen støtter vindenergi bedre end noget andet land i verden i øjeblikket. Der er også Sydafrika, som har behov for energi for at kunne udvikle landet. Og Indien, der er én af de hurtigst voksende økonomier i verden.

Skal man have succes med eksporten, så har Ole Teglgaard et råd:

- Mange tør ikke tage skridtet ud i verden, og tænker: ’Vi skal ikke til Kina, de stjæler bare vores idé’. ’Vi skal ikke til USA, vi får bare en retssag på halsen’. ’Vi skal ikke til Brasilien, så bliver vi bare snydt’. ’Vi skal ikke til Indien, de betaler ikke deres regning’. Men jo vi skal - danske virksomheder skal turde. Vi er faktisk bedre end mange andre lande til at forstå andre kulturer og tilpasse os.

Prisen blev overrakt ved en reception fredag d. 22. februar hos Resolux, hvor virksomhedens samarbejdspartnere og medarbejdere var inviteret for at fejre det store skulderklap fra Eksportforeningen. Fredag kunne Resolux samtidig fejre, at firmaet havde aflagt det bedste årsregnskab nogensinde.

Resolux’ fem gode råd til eksport
1) Forstå hvad din kunde vil. Det er ikke altid kunden ved det selv, men igennem dialog bliver det ofte formuleret
2) Forstå og lær den kultur i landet, du ønsker at lave forretning i. Ikke kun forretningskultur, men forstå landets ”sjæl” igennem dets historie.
3) Formuler en strategi og følg den, ikke blindt, men forfølg målet. Ret strategien til undervejs, forretningslivet er det mest dynamiske og foranderlige område, specielt i krisetider.
4) Når krisen er værst, skal salgsarbejdet være størst. Det er her, du får et forspring i forhold til dine konkurrenter.
5) Tag chancer, men vær grundig i din research, så du ved, hvad du kan miste i ”worst case”
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125