23948sdkhjf

- Vi kan fordoble og efterfølgende firedoble

Mikkelsen Electronics' nye direktør fuldender et ledelsesteam. Nu skal strategien formes, for hvor skal kabelfirmaet gøre en forskel? Og hvor skal firmaet ikke være i fremtiden?

Kim Christiansen startede den 1. januar 2017 som ny administrerende direktør for Mikkelsen Electronics i Farum. Efter to og et halvt år i bestyrelsen er det en mand med stort kendskab til kabelfirmaet. Han er samtidig seneste brik i det ledelsesteam, der med hans egne ord er ”sammenbidt fokuseret på at få det rykket i den rigtige retning”.

Ud over Kim Christiansen tæller ledelsen også COO Christian Bryner Nielsen og Kim Wahl Christensen, der blev ansat som CFO i juni 2015, mens CCO Kent Eliot kom til i december 2015. Endelig er tidligere direktør Jürgen A. Haberl nu CTO med ansvar for at drive virksomhedens tekniske udvikling i parløb med de største kunder, og det er vigtigt for, hvor Mikkelsen Electronics skal hen.

- Vi ser ind på en strategiproces, hvor vi skal definere, hvor firmaet for alvor kan gøre en forskel for kunderne og sig selv og derfor skal være skarpere. Men vi skal også se på, hvor vi ikke skal være, siger Kim Christiansen og tilføjer, at det, som man vælger til, skal give mening rentabilitetsmæssigt.

- Der er mange indledende ting, vi tager fat i her og nu. Så bliver det efterfølgende en struktureret proces, så vi får en skarp strategi udfærdiget, uddyber Kim Christiansen, der føler sig sikker på, at strategi og plan falder på plads i løbet af 2017.

Skal gøre de rigtige ting rigtigt
Strategiarbejdet tager afsæt i den platform og forretning, som Mikkelsen Electronics nu engang har. Og den nye direktør vil på ingen måde underkende den udvikling, firmaet har været igennem de seneste år.

Mikkelsen Electronics har produktion i både Farum og Niŝ i Serbien. Alle medarbejdere er IPC-certificerede og begge produktioner ISO 9001-certificeret. Derudover er der et salgskontor i Stockholm. De i alt 85 medarbejdere er fordelt med 48 i Danmark, 36 i Serbien og 1 i Sverige.

Med start i 1971 har Mikkelsen Electronics en lang tradition og historie. Ændringerne, der kommer nu, bliver derfor også kulturændringer i en virksomhed, som stadig er familieejet, men hvor familien ikke længere sidder i hverken bestyrelsen eller direktionen. Så nu er det i Kim Christiansens optik tid at kigge tingene igennem og se, om alt bliver gjort på den rigtige måde.

- Et er at gøre de rigtige ting, og noget andet er at gøre de rigtige ting rigtigt, lyder det fra Kim Christiansen.

Nogle ledestjerner er der dog for fremtidsplanerne.

Basen er på plads
For det første vil man i dialog med kunderne allerede i den fase, hvor de er ved at definere kabelløsninger og lignende til deres produkter. Tanken er, at der ikke er grund til at kunderne skal opbygge egen ekspertise. I stedet skal de fokusere på det, de nu engang er bedst til, og så lade Mikkelsen Electronics hjælpe med - og efterfølgende stå for - produktion af kabler med mere.

- Det har der været tænkt og talt meget om, men nu rykker vi. Med Jürgen A. Haberl på plads som CTO har vi også en, der kan drive teknisk udvikling i parløb med de største kunder, forklarer Kim Christiansen.

På den anden side har Mikkelsen Electronics produktionsapparatet på plads i Niŝ i Serbien. Og her kan der skrues op efter behov.

- I Farum har vi også produktion. Dermed kan vi både verificere på mindre stykstørrelser og lave prøvestøbning, montering og lignende, når kunden er gang med et udviklingsprojekt. Når der er større styktal, er fabrikken i Serbien skruet sammen, så de hurtigt kan doble op og efterfølgende firdoble, siger Kim Christiansen.

Begrænsningen er nu, hvor mange ordrer firmaet kan få ind. Salgsfokus er derfor blevet et kodeord. Konkret gælder det at være ude hos kunderne, samt at hver enkelt sælger har hele produktporteføljen af kabelløsninger og agentur med i kufferten. 

Hvad og hvordan der skal arbejdes videre med er i spil
I dag har firmaet dels kabelkonfektion og -støbning, dels agenturforretning med stik, sensorer med mere fra andre producenter. Og Kim Christiansen er ikke blind for, at der er sket mange ting på salgssiden fx med internethandel.

- Der skal vi ind og se præcis, hvor vores rolle er i det her. For det er ikke kun et spørgsmål om pris, pris, pris. Vi skal addere værdi til vores kunder, så der bliver også en strategisk proces omkring det.

Artiklen er en del af temaet Chef i tale.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094