23948sdkhjf

Succesfuld elbils-producent skrotter samlebåndet

El-bilerne fra Garia bliver solgt med store forskelle i udstyrspakker og pris. Det sætter krav til produktionsflowet, og derfor tog virksomheden en utraditionel beslutning, da produktionen blev flyttet til JP Group i Viborg.

- Variantforskellene gjorde, at vi ændrede produktions-set-up. Alt det udstyr, som man kan sætte på en golfbil, gør, at bilerne, der forlader fabrikken, stort set er unikke. Der er biler, der skal have mere udstyr end andre, og varianterne medførte individuelt tidsforbrug, der gjorde, at der hurtigt kunne opstå en flaskehals. Derfor gik vi over til produktion i båse, fortæller Jens Olesen, fabrikschef hos Garia.

- Ændringen gør en forskel. Også for at få montørerne til at få ejerskab over bilerne, og det hæver kvaliteten.

Produktionsomlægningen er sket ud fra tanker og indskydelser og ikke ud fra en skabelon, uddyber Jens Olesen.

Den første tredjedel, når der bygges en elbil, er chassiet. Og hos Garia er det standardiseret. Når chassiet er samlet, bliver det kørt ind i en af montagebåsene, hvor medarbejderne samler og færdiggør bilen. En række af delene bliver delmonteret inden, og de er derfor lige til at montere på det rullende chassis.

Produktionskapacitet på 3000 biler
Da Garia startede sin bilproduktionen op for otte år siden, skete produktionen hos finske Valmet. Dengang havde virksomheden ikke et bredt program af varianter, og derfor blev produktionen indrettet som samlebåndsmontage.

Da produktionen rykkede til Viborg i 2016, var det derfor også som en samlebåndsproduktion, fordi Garia købte produktionslinjen ud af det finske selskab.

Købet betyder også, at kapaciteten i Viborg er langt større, end hvad det er i brug i dag, hvor der i gennemsnit ruller seks biler ud om dagen.

- Alt vores værktøj er dimensioneret til at producere 3000 biler om året, fortæller fabrikschefen.

Leverandører fra hele verden
Mange af leverandørerne er bibeholdt fra Valmet-tiden, og de enkelte dele bliver specialproduceret. Derfor har Garia en række specialværktøjer placeret hos sine underleverandører.

- Vi har store krav til vores leverandører, og delene bliver kontrolleret og tjekket, når de kommer hertil. Leverandørerne skal have og har nogle gode standarder, siger Jens Olesen.

Leverancerne bliver sourcet i både i Danmark og i udlandet.

Kvalitet og volumen holder produktionen i Danmark
Garia har tidligere undersøgt og afprøvet mulighederne for at få produceret sine el-biler i udlandet, men stigende priser i lavtlønslandene gør det mindre attraktivt.

Der er også et andet parameter, som er yderst væsentlig. For i forhold til elbilernes kvalitet og pris, er det de store koncerner, som Garia henvender sig til, fordi de kan håndtere den ønskede kvalitet.

- Der kan være en kulturmæssig udfordring i at outsource, og på et højkvalitetsprodukt er det vigtigt at alle har samme opfattelse af kvalitet. Derfor kan det være en fordel at blive I Danmark, fordi vi har samme forståelse for merværdien ved kvalitet, uddyber Jens Olesen.

Han peger også på, at lønudgiften er en meget lille del af bilens pris, hvorfor en outsourcing kun vil give en marginal besparelse, som kan udvandes af øget rejseaktivitet og kulturelle misforståelser.

- Vi er bare gode, dygtige og hurtige i Danmark. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125