23948sdkhjf

Selvkørende biler: Teknologien klar længe før vejnettet

I årets KPMG-rapport vurderer knapt 1000 ledere fra autobranchen, at selvkørende biler vil kunne leveres om bare 11 år. Der vil imidlertid ikke være nogen steder, de til den tid kan køre. Det skriver Børsen.

Mens Tesla for flere år siden introducerede et system, der styrer bilen på motorvej uden indblanding fra føreren, og andre producenter i dag tilbyder lignende løsninger, er der stadig ingen biler på vejene, der er decideret selvkørende. Og mens autobranchens ledere peger på, at teknologien er lige om hjørnet, understreger de også, at vejnettet ingenlunde er klart til at tage imod de autonome køretøjer.

- Bilbranchen er klar med selvkørende biler i 2030, men det er vejnettet absolut ikke. Selv om mange danskere tror, at de selvkørende biler allerede findes, så kommer de tidligst i 2050, siger Nikolaj Møller Hansen, partner i KPMG og ekspert i autobranchen til Børsen.

Ifølge Nikolaj Møller Hansen og den nye KPMG-rapport vil en realisering af de selvkørende bilers potentiale kræve, at de kan færdes i et lukket system, hvor der ikke også kører biler med mennesker bag rattet.

Krav til europæisk samarbejde

Hvis man blander de to typer af trafik, vil det nemlig føre til alt for mange ulykker, og 71 procent af de adspurgte ledere fra autobranchen mener ikke, at det vil være en sikker løsning. I stedet foreslår en del af de adspurgte, at man opdeler vejene i zoner til de forskellige biltyper.

En anden udfordring for den førerløse fremtid er udsigten til at skulle typegodkende en selvkørende bil til de 28 EU-lande med forskellige love og regler, der endnu ikke er udarbejdet. Derfor mener Nikolaj Møller Hansen også kun, at en udrulning af teknologien kan lade sig gøre, hvis der bliver sat en fælleseuropæisk retning.

- Skal man rulle det ud, skal det være en fælles beslutning i EU-regi, der starter i de største byer og spreder sig herfra til yderområderne. En mulig vej vil være at skabe en politisk bevidsthed om fordelene ved teknologien. Selvkørende biler skal kunne tilbyde hurtig og miljøvenlig transport fra dør til dør, for hvis man kan transportere folk let og hurtigt fra a til b, skal efterspørgslen nok komme, fortæller han til Børsen.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079