23948sdkhjf

Nilfisk omsatte for en milliard euro i 2022 på trods af tornado-kaos

Nilfisk kunne torsdag præsentere regnskab for 2022 med en vækst i omsætningen på 7,5 procent til samlet over en milliard euro.

Den organiske vækst i omsætningen landede på 4,9 procent, primært drevet af en 8,6 procent organisk vækst i virksomhedens forretning rettet mod professionelle brugere. EBITDA før særlige poster landede på 141 millioner euro, hvilket er det næsthøjeste i virksomhedens historie.

Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

- Bakket op af et stærkt fjerde kvartal, afsluttede vi året på et højt niveau. Dermed opnåede vi på tværs af alle regioner vækst i vores professionelle forretning, og EBITDA-marginen før særlige poster steg til 14,6 procent. Vi fortsatte rejsen mod langsigtet bæredygtig vækst med en omsætning på 1.069,5 millioner euro for hele året. Dermed leverer vi for andet år i træk en betydelig omsætningsvækst, siger CEO hos Nilfisk, Torsten Türling, i pressemeddelelsen.

Vækst på tværs af alle regioner

Med en organisk vækst på 12,5 procent leverede Nord- og Sydamerika virksomhedens højeste resultat. Netop det amerikanske marked er strategisk højt prioriteret for Nilfisk, hvor øgede markedsandele blev opnået via en række strategiske kunder samt Nilfisks forhandlernetværk.

Den organiske vækst i Asien- og Stillehavsregionen var 4,6 procent, som især var drevet frem af de sydøstasiatiske markeder og Australien. Det var en vækst, der opvejede den negative udvikling fra de længerevarende covid-19-nedlukninger i Kina.

I Europa var den organiske vækst inden for Nilfisks professionelle forretning 6,7 procent. Det lykkedes at skabe vækst på tværs af flere markeder trods den aftagende økonomisk aktivitet ovenpå energikrisen og øgede inflation. De udfordringer blev delvist udjævnet af prisjusteringer.

- For godt et år siden iværksatte vi vores 5-årige forretningsplan frem mod 2026, der skal sikre langsigtet bæredygtig vækst i Nilfisk. Den har fungeret som et godt holdepunkt igennem hele 2022, og det har hjulpet os med at overkomme udfordringer. Via prisjusteringer kunne vi imødegå det stigende inflationspres, og vi opnåede en tocifret organisk omsætningsvækst i Amerika på trods af, at vores amerikanske distributionscenter blev destrueret af en tornado i slutningen af ​​marts. Derudover har vi også lanceret forretningsområdet Service-as-a-business som vores nye vækstplatform. Det er allerede begyndt at levere de første resultater, siger Torsten Türling.

Faldende forbrugerefterspørgsel

Inflation og prisstigninger har domineret de globale overskrifter i løbet af 2022. Det har ført til tilbageholdenhed og faldende forbrugertillid, hvilket også har påvirket Nilfisks forbrugerprodukter negativt.

Som følge af den globale økonomiske opbremsning faldt omsætningen fra forbruger- og private label-forretningen med 23,9 millioner euro i 2022. Omsætningen i forbrugersegmentet faldt med 15,2 procent organisk, mens private label-segmentet faldt med 15,7 procent.

Forbrugersegmentet udgør cirka 10 procent af Nilfisks aktiviteter.

Forventer svært 2023

Nilfisk forventer, at den nuværende makroøkonomiske usikkerhed vil fortsætte ind i 2023, hvilket vil føre til faldende salgsvolumen på især det europæiske marked.

Derfor lyder forventningerne til den organiske omsætningsvækst 2023 -2 procent til 2 procent.

EBITDA-marginen før særlige poster forventes for 2023 at ligge i intervallet 12 procent til 14 procent, mens de også holder fast i de finansielle mål i 2026-planen.

Nilfisk Holding A/S
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. EUR mio. EUR
Nettoomsætning 1070 995
Resultat af primær drift 69,6 79,7
Resultat før skat 54,6 68,7
Årets resultat 40,6 51,0
Balancestatus 863,4 841,2
Egenkapital 260,7 207,7
Antal ansatte 4655 4887
Kilde: Nilfisk

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094