23948sdkhjf

Klumme: Muligheder for danske nicheprodukter i Kina

Kineserne er fortsat bagefter, når det gælder high-end markedet og industrielle komponenter, og det giver danske virksomheder gode muligheder.
Der tales i disse år ofte om, at de kinesiske producenter bliver dygtigere og dygtigere, og derfor hastigt vinder markedsandele på eksportmarkederne. Dette er sandt indenfor en lang række produktgrupper. Det interessante for danske producenter er dog, at kineserne indenfor mange områder stadig er langt bagefter. Dette gælder i særdeleshed high-end markedet og industrielle komponenter, som eksempel kan nævnes markedet for værktøjsmaskiner.

I takt med den hastigt ekspanderende kinesiske økonomi, er Kina blevet Verdens største marked og importør af værktøjsmaskiner, og står i dag for mere end halvdelen af verdensmarkedet. Den indenlandske produktion har oplevet en årlig vækst på 33 procent de sidste ni år.

Den høje vækst kommer, ifølge konsulentvirksomheden InterChina, bl.a. til udtryk ved en stor efterspørgsel efter Numerical Control (NC) og Computerized Numerical Control (CNC) maskiner. Konsulentvirksomheden forudser, at grundet de kinesiske producenters utilstrækkelige niveau kan efterspørgslen kun efterkommes ved import. I 2010 steg importen af værktøjsmaskiner med 60 procent, til 53,21 milliarder DKK.

Muligheder på det kinesiske marked
Grundet til, at de kinesiske virksomheder endnu ikke i vid udstrækning producerer maskiner i de højteknologiske segmenter skyldes blandt andet de kinesiske virksomheders manglende egenskaber til at producere de sofistikerede delkomponenter, samt en manglende kontinuitet i kvaliteten af de færdige produkter.

De kinesiske producenter er hovedsageligt beskæftiget i ’low-end’- og mellem-segmentet, og den hastige udvikling af den kinesiske industri har skabt mange muligheder for indkøb af billige kinesiske produkter og komponenter. Samtidig er der opstået muligheder i nicher, hvor de kinesiske producenter ikke selv har kompetencer.

Tendenserne i markedet
Fra DI-Asia Base’s to kontorer i Kina og vores kontakt til de danske virksomheder i Kina, oplever vi tendenserne i markedet fra første parket. Mange danske virksomheder vælger stadig at importere maskiner til de mest komplicerede dele af deres produktion eller lokalt producerede maskiner, hvor de mest kritiske komponenter bliver importeret.

Det er givet, at der for danske virksomheder findes store potentialer i, at identificere de områder af den kinesiske industri, hvor de lokale virksomheder ikke har de nødvendige kompetancer. De seneste industrivirksomheder, som vi har været med til at hjælpe igang på det kinesiske marked er netop mellemstore danske virksomheder, som producerer nicheprodukter og er blandt de bedste i Verden indenfor deres felt.

Få mere at vide om, hvordan DI-Asia Base kan hjælpe din virksomhed i gang på det kinesiske marked - Kontakt:
Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn eller
Operations Manager Peter Tabor, +86-138 16 33 20 57, peta@diab.cn
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079